![DSC_6166 2.JPG](https://static.wixstatic.com/media/f20cbf_d5995f7535e44fa29a0ce4b020d1f0ed~mv2.jpg/v1/fill/w_514,h_516,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/f20cbf_d5995f7535e44fa29a0ce4b020d1f0ed~mv2.jpg)
Doelstelling
Het lectoraatsonderzoek richt zich op de volgende vraag:
Hoe kunnen inzichten uit christelijke en Joodse exegese en werkingsgeschiedenis van het Nieuwe Testament bijdragen aan vruchtbare ontmoeting tussen Joden en christenen en verrijking van christelijke Bijbeluitleg? In het bijzonder richt het lectoraat zich daarbij op het Jood-zijn van Jezus en de eerste christenen en op teksten met een antijudaïstische of antisemitische werkingsgeschiedenis.
Het lectoraat wil bijdragen aan de beantwoording van deze onderzoeksvraag door publicaties en activiteiten rondom de volgende deelaspecten:
Deelvraag 1:
Bijbeluitleg. Welke consequenties heeft het Jood-zijn van Jezus en de herontdekking van het Joodse karakter van het vroege christendom voor de uitleg van de Bijbel, in het bijzonder het Nieuwe Testament? Welke inzichten biedt een nadrukkelijke plaatsing in vroeg Joodse context voor de uitleg van de tekst? Hoe bieden Joodse interpretaties van nieuwtestamentische teksten (zowel uit verleden als heden) inzichten die in de christelijke interpretatiegeschiedenis grotendeels uit beeld zijn geraakt?
Thema ‘NT in Joodse context’ en thema ‘Israël en de volken’
Deelvraag 2:
Bijbeluitleg en uitleggeschiedenis. Welke rol hebben antijudaïstische of antisemitische verklaringen van nieuwtestamentische teksten gespeeld in de uitleggeschiedenis? Hoe verhoudt zich die uitleggeschiedenis tot de context waarin de tekst ontstaan is? Hoe kunnen christenen vandaag de dag verantwoord omgaan met de uitleg van dergelijke teksten?
Deelvraag 3:
Op welke manier kan inzicht in Joodse leeswijzen van het Nieuwe Testament vruchtbaar gemaakt worden voor het gesprek tussen Joden en christenen?
Deelvraag 4:
De huidige Messiasbelijdende Joden worden van twee kanten vaak gemarginaliseerd: van de kant het traditionele rabbijnse Jodendom en van de kant van de christelijke kerken. Dit proces is reeds in de eerste eeuwen van de christelijke jaartelling aantoonbaar. Langzamerhand wordt er in onze tijd meer bekend over de Joodse gelovigen in Jezus in de eerste eeuwen. Velen van hen probeerden de Joodse etnische en culturele identiteit te handhaven, voor anderen speelde dat minder een rol. Wat kunnen wij leren van hun omgang met de Schriften en van de eigen geschriften voor zover die bewaard zijn gebleven? Hoe kunnen wij deze inzichten verbinden met de praktijken van de huidige Messiasbelijdende Joden?
Thema ‘Joodse gelovigen in Jezus’